مصاحبه و سخنرانی


سخنرانی وزیر اطلاعات در جمع مدیران رسانه های مکتوب و مجازی
وزیر اطلاعات صبح روز یکشنبه مورخ 19 فروردین 1397 با حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه دیدار کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود علوی با تبریک سال نو و اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ابراز امیدواری کرد این سال سالی سرشار از خیر و برکت و سراسر شور و نشاط و سرور برای همه ملت باشد.
وزیر اطلاعات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این دعوت و حضور در جمع فعالان رسانه قدردانی کرد و با اشاره به آیات و احادیث مرتبط با هدف خداوند از بعثت انبیاء الهی و بنای کعبه برای مردم گفت: در اسلام حکومت نیز برای مردم شکل می گیرد و باید به واسطه آن حقوق مردم احقاق شود.
دکتر علوی با بیان اینکه حقوق الهی قابل بخشش است اما حق الناس طبق موازین شرع قابل اغماض و گذشت نیست و باید جبران شود افزود: کرامت مردم که خمیر مایه انسانیت است باید حفظ شود.
وزیر اطلاعات قدرت حاصل از مسئولیت و اموال را امانت خداوند دانست و گفت: امکانات مادی و معنوی باید در راه خدمت به مردم بکارگیری شود تا آخرت انسان تضمین شود.
دکتر علوی افزود: تمکن رسانه ای یک نوع امتحان الهی برای مسئولان و مدیران است و در جامعه ایمانی رسانه نباید لجام گسیخته باشد و اسلام انتظار دارد تا تقوای رسانه ای را رعایت کنیم چرا که با دروغ و اتهام به نتیجه نمی رسیم.
وزیر اطلاعات دروغ، تهمت، پرده دری و افشای سّر دیگران را مخالف موازین شرع مبین اسلام دانست و گفت: راه موفقیت در دنیا و آخرت رعایت ارزش های اخلاقی است.
دکتر علوی پیامبر اعظم (ص) را سمبل اخلاق دانست که در طول 23 سال امت اسلامی را به قدرت برتر جهان تبدیل کرد و خداوند ویژگی برتر آن حضرت را اخلاق نیکو معرفی کرد.
وزیر اطلاعات با بیان اینکه فعالیت های رسانه ای باید در چارچوب اخلاق باشد گفت: متأسفانه در سالیان اخیر اخلاق جامعه آسیب دیده است و رسانه ها در ترمیم آن باید پیشگام شوند.
دکتر علوی ارائه مسائل نادرست به جامعه را برای مردم سّم مهلک دانست و افزود: رسانه ها باید در ارائه مطالب صحّت را اصل قرار دهند چرا که ارائه خوراک مسموم به جامعه خیانت است.
وزیر اطلاعات گفت: مردم از نظر اسلام حق داشتن امنیت جانی، مالی و اقتصادی آبرو و حیثیت دارند و اگر رسانه ای به آبروی شخصی تعدّی کرد باید از او دفاع کنیم و بهشت را بدست آوریم.
دکتر علوی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه های دینی حتی به افراد کافر هم نباید ناسزا گفت چرا که بد زبانی در جامعه گسترش می یابد.
وزیر اطلاعات گفت: اگر در جامعه احساس امنیت نباشد خیر و برکتی نخواهد دید و این امنیت باید همراه با نشاط و سرور باشد.
دکتر علوی افزود: جامعه ما نیازمند آرامش می باشد که فراتر از امنیت است و این امر، در محترم شمردن حقوق یکدیگر محقق می شود و رسانه ها باید در جهت توسعه آرامش جامعه قلم بزنند تا فرهنگ ایمانی جامعه رشد یابد.
وزیر اطلاعات آزار و اذیت از طریق رسانه ها را ممنوع دانست و گفت: عقده گشایی در رسانه ها مضّر است اما بیان عقیده برای جامعه مفید خواهد بود.
دکتر علوی افزود: رسانه ها می توانند پرچم دار خیزش الهی در جامعه باشند تا همگان شاهد برکات آن شوند.
در پایان وزیر اطلاعات به سؤالات مدیران و مسئولان رسانه ها در فضایی صمیمی پاسخ گفت.