پربیننده ترین اخبار
آرمان‏ها و دست آوردهای انقلاب اسلامی (3)

مقدّمه:
در قسمت اول این مقاله آمده بود آرمان ها، همان اهداف سلبی و ایجابی انقلابند که مردم به منظور دست‏یابی به آن ها علیه رژیم پهلوی شوریده و تا سرنگونی آن از پای ننشستند ودست‏آوردهای انقلاب نیز آرمان هایی هستند که تحقق یافته‏اند. این آرمان‏ها در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را‏ می‏توان از خلال شعارهای مردم در دوران پیروزی و پیام های رهبران سیاسی و فکری به خصوص رهبری منحصر به فرد امام خمینی (ره) با استفاده از روش تحلیل محتوا بدست آورد و برای نمونه بیست پنج عنوان از این ارمان‏ها را در حوزه فرهنگی و اجتماعی را بر شمردیم و سپس در قسمت دوم مقاله هفده عنوان از آرمان‏های ‏اقتصادی را بازگو کردیم و متعاقب آن توجه شما خوانندگان محترم را به دست‏اوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‏های ‏فرهنگ ،سیاست و اقتصاد جلب نمودیم و اکنون در این قسمت قصد داریم اشاره‏ایی به دست‏آوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‏های ‏فرهنگی و اجتماعی و سیاسی داشته باشیم.

الف. دست‏آورد های فرهنگی و اجتماعی
1- به وجود آمدن محیطی مناسب جهت رشد کمالات اخلاقی و انسانی و بازگشت به خویشتن.
2- زدودن مظاهر فساد ـ مانند عشرت‏کده ‏ها و مشروب فروشی‏ها ـ از عرصه ی جامعه.
3- ارتقای نسبی سطح آگاهی ‏های عمومی و روحیه ی تحقیق.
4- مبارزه با بی‏سوادی، که با موفقیت بی‏سابقه ایی همراه بوده است.
5- تأمین امنیت اجتماعی و قضایی و برقراری حقوق مساوی برای مردم.
6-  ایجاد روحیه وحدت و برادری.
7- رواج ادبیات انقلابی دینی.
8- افزایش و رشد مطبوعات و نشریات و وسایل ارتباط ‏جمعی ‏و تکثر انتشار آرا و نظریات از طریق رسانه‏های ‏عمومی؛ از جمله حضور فعال در حوزه مجازی و ماهواره‏ای و هم‏چنین ‏اجرای ‏طرح ‏موفق افزایش رسانه‏های ‏صوتی ‏و تصویری اسلامی ‏( صدا و سیما) ‏در ‏مقابله با ‏تهاجم ‏فرهنگی ‏دشمن در این حوزه ها 
9- اسلامی کردن مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، نظامی و سیاسی.
10- احیای تفکر دینی، تحول در ارزش ‏های اجتماعی و احیای مفاهیمی مانند جهاد، هجرت، شهادت، ایثار، اخلاص و حج سیاسی.
11- هماهنگی بین تعهد و تخصص و دیانت و روشنفکری.
12- هم‏کاری متقابل حوزه و دانشگاه.
13- افزایش ظرفیت دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و حوزه ‏های علمیه.
14- مردمی شدن قوای مسلح و  ایجاد و سازماندهی نیروی بسیج مردمی.
15- معرفی الگوی زن مسلمان؛ انقلاب اسلامی با فراهم ساختن زمینه‏های تشکیل جشنواره ‏های مختلف بانوان، مطبوعات ویژه ی زنان، تأسیس جمعیت ‏ها و تشکل های مربوطه، فدراسیون ورزشی بانوان و شرکت آنان در صحنه ‏های سیاسی و اجتماعی از جمله کاندیداتوری آن‏ها برای مجلس شورای اسلامی و شورا های شهر و روستا، الگویی نوین از زن مسلمان در عصر حاضر ترسیم و تبلیغات منفی علیه اسلام مانند محرومیت زنان از شرکت در فعالیت‏های اجتماعی و ورزشی را خنثی کرد.
16- خود باوری فرهنگی در کشور های اسلامی و جهان سوم؛ انقلاب اسلامی  ایران بر اساس اصل نه شرقی نه غربی، الگوی فرهنگی جدیدی برای مسلمانان و مستضعفان جهان به ارمغان آورد.
 اندیشمندانی که بالندگی تفکرات اسلامی خود را با کمونیسم و سوسیالیسم یا لیبرالیسم غربی سازگار می‏دیدند، اینک به تفکر اسلامی رهنمون شده‏اند.گرایش عمومی به مذهب در جهان با انقلاب اسلامی ارتباط و پیوند واقعی دارد.
17- تأثیر بر نظریات علوم اجتماعی و تئوری پردازان انقلاب؛ انقلاب اسلامی ایران تأثیر «ایدئولوژی » بر تحولات سیاسی و اجتماعی را به خوبی به تصویر کشید و تئوری پردازان انقلاب، مانند اسکاچ پل ، احمد اعجاز، حمزه علوی و جان فورن و میشل فوکو یاما را تحت تأثیر خود قرار داد.
اینان از بعد نفی و اثبات متاثر از تاثیر انقلاب اسلامی داد سخن نموده و به تجزیه و تحلیل انقلاب اسلامی ایران و تاثیرات آن در تحولات جوامع به خصوص در اواخر قرن بیست نظریاتی را بیان داشته‏اند.

ب. دست‏آورد های سیاسی
مهم‏ترین  این دست‏آوردها عبارتند از:
1- براندازی حکومت شاهنشاهی و رفع ستم از ملت ایران؛ شاه می‏کوشید با تکیه بر پول نفت، ارتش 700 هزار نفری، دستگاه  های امنیتی ـ همانند ساواک ـ و بهره‏مندی از حمایت بی‏دریغ بیگانگان بالأخص امریکا، حاکمیت رژیم را مقتدر نشان دهد و تصور تزلزل و سقوط آن را از اذ هان بزداید. درعین حال اراده ی الهی بر آن قرار گرفت که مردم کوچه و بازار بدون آن‏که به سلاح‏های مدرن مسلح باشند،با تکیه به قوانین الهی و اسلامی و پیروی از روحانیت معظم و تحت فرامین بنیان‏گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) به سلطه ی رژیم شاهنشاهی بر کشور پایان دهند.
2- استقرار نظام جمهوری اسلامی؛ پیروزی انقلاب اسلامی خواسته عمومی در زمینه تشکیل جمهوری اسلامی را محقق نمود. لفظ جمهوری به قالب حکومت و لفظ اسلامی به محتوای آن اشاره دارد. از دیدگاه امام خمینی (ره) چون حکومت جمهوری ناظر به نظام معرفتی خاصی نیست، با نظام اسلامی و نظریه ی ولایت فقیه قابل جمع به نظر می‏رسد. دو مورد از مهم‏ترین تغییرات کلی در اصول و جهت گیری  های  این نظام عبارت است از شکل‏گیری نظام مبتنی بر ولایت‏فقیه و نقش تعیین کننده مردم در سرنوشت خویش، از طریق استقرار آزادی‏های سیاسی و انتخابات عمومی در جامعه.
3-استقرار واقعی نظام شورایی :در حکومت طاغوت استبداد شاهنشاهی برای سرپوشی به خودگامگی‏ها و حکومت دیکتاتور مابانه خود اقدام به راه اندازی خیمه شب بازی‏هایی به اسم انتخابات در عرصه‏های مجلس شورای ملی و شوراهای شهری می‏داد و با انتصاب افرادی خود فروخته به این مجالس ژست حضور مردم در سرنوشت خودشان را می‏گرفت. در حالی که تمام کسانی که دارای اندک درک سیاسی بودند به خوبی می‏دانستند آن‏چه شاه آن را انتخابات می‏نامید چیزی جز یک خیمه شب بازی برای فریب افکار عمومی دنیا نیست. اما بعد از انقلاب اسلامی ایران و درعمر سی و چند ساله این انقلاب کبیر به طور متوسط سالانه شاهد برگزاری یک انتخابات بزرگ در سطح کشور تا دورترین نقاط این مرز و بوم هستیم و حضور میلیونی مردم و مشارکت بالای 60 الی 80 درصدی مردم در هریک از این انتخابات بیانگر مردمی بودن انقلاب بوده که این بزرگ‏ترین دست‏آورد انقلاب در حوزه مشارکت و حضور مردم در صحنه سیاسی قلمداد می‏شود.
4- شناسایی خادمین از خائنین: فراز و فرودهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب گردید ، مردم عزیز ایران به پیروی از رهبر کبیر انقلاب (ره) و مقام معظم رهبری (دام ظله العالی ) به خوبی شاهد باشند که کدام‏یک از جریانات و شخصیت‏های سیاسی به این کشور و انقلاب و مردمش وفادار بوده و راه خدمت و خدمت گذاری به مردم را برگزیده‏اند و کدامیک راه خیانت و انحراف و سر سپردگی به دشمنان انقلاب و مردم را در پیش گرفته است. فراز و فرودهایی همچون ترورهای منافقین ، خیانت گروهک‏ها و شخصیت‏های سیاسی و فتنه‏های سال‏های 78 و 88 به خوبی خادمین را از خائنین برای مردم ایران آشکار نمود.  

                                                                                                                                                     ادامه دارد...