خانه
نقشه سايت
ورود به سايت
تماس با ما
سال جهش تولید
جستجو
قسمت دوم رساله یا رسالت
قسمت اول رساله یا رسالت
حماسه 9 دی در کلام مقام معظم رهبری دام ظله العالی
اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره انتشار مطالب کذب و شایعه پراکنی در فضای مجازی
بازرسي و رسيدگي به شكايات
ستاد خبري
دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
انتشارات
یکشنبه 17 مرداد 1389
سياست هاي تروريسم هوايي
نويسنده:
پيتر جان
ناشر اصلي:
نشريه تروريسم و خشونت سياسي
نوبت و سال انتشار:
پاييز 1998
توضيحات:
پيتر جان استاد علوم سياسي دانشگاه مانيتوبا در كانادا است . او در اين دانشگاه موفق به گذراندن دوره تخصصي در علوم اطلاعاتي و سياست هاي خاورميانه گرديد. از جمله آثار او مي توان از ،″ هواپيما ربايي : امنيت خطوط هوايي و تروريسم بين المللي ″ چاپ 1991 ، نام برد .
در بيست و يكم دسامبر 1988 هواپيماي پان آمريكن يكصد و سه ، فرودگاه هيثرو در لندن را به قصد نيويورك ترك نمود . اين جت بوئينگ هفتصد و چهل و هفت حامل ، دويست و پنجاه و نه سرنشين بود و اكثراً شامل آمريكايي هايي مي شد كه براي گذراندن تعطيلات كريسمس خود عازم كشورشان بودند . هنوز چهل دقيقه از پرواز نگذشته بود كه هواپيما به طور مرموزي بر فراز آسمان لاكربي در اسكاتلند منفجر شد و جان تمامي سرنشينان و خدمه و نيز يازده تن از اهالي لاكربي را گرفت .
به دنبال اين انفجار يكي از بزرگترين تحقيقات ضد تروريستي آغاز شد . هنوز با گذشت ده سال از آن واقعه مشخص نيست چه كسي در اين بمب گذاري دست داشته واتفاق نظري در مورد عاملان اين سانحه هوايي وجود ندارد . اگر چه دولت آمريكا و كارشناسان اسكاتلند در سال 1991 دو فرد ليبيايي ازكشور ليبي به نام هاي عبدالباسط مقراهي ، يكي از مقامات بلند پايه كشور مذكور و لامن فيما ، مدير اسبق خطوط هوايي عربي ليبي را در اين جريان مقصر قلمداد نمودند . اين دوتن متهم شدند كه با تهيه يك برچسب خطوط هوايي مالتا و الصاق آن به چمدان حاوي بمب ، توانسته بودند آن را از كشور مالت به فرودگاه هيثرو در لندن ارسال و به درون هواپيماي آمريكايي هدايت كنند . يكي از دلايل اين اتهام وجود روابط خصومت آميز آمريكا و ليبي از اوائل دهه هشتاد مي باشد .
علت ديگر انفجار بمب در هواپيماي آمريكا به ماجراي حمله موشكي ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران در ماه ژوئيه 1988 در خليج فارس باز مي گردد و احتمال اين علت قوي تر است . بسياري عقيده دارند كه كار بمب گذاري در هواپيماي آمريكايي در واقع از سوم ژوئيه 1988 آغاز گرديد . اين قضيه به اين ترتيب اتفاق افتاد كه ناو هواپيما بر وينسنس ، هواپيماي مسافربري ايران را كه اندكي قبل از فرودگاه بندر عباس به هوا برخاسته بود با يك جت جنگنده اف چهارده ايراني به خيال اين كه به ناو نزديك شده و قصد حمله دارد ، اشتباه گرفته و موشكي به سوي آن پرتاب نمودند ؟! تمامي سرنشينان اين هواپيماي ايراني كه اكثراً زائران خانه خدا بودند در اين سانحه جان خود را از دست دادند .
دولت آمريكا نه تنها تلاش نمود براي اين ماجرا عذر و بهانه بياورد بلكه همچنين به كنگره دروغ گفت ، در اعلام نتيجه تحقيقات خود در ارتباط با اين مسأله به كذب گويي متوسل شد و نهايتاً مدال شجاعت نيز به كسي كه اين عمل قهرمانانه را انجام داده بود ، اعطا نمود . هنوز هم فرمانده اين ناو اصرار دارد كه در زمان حمله موشكي ، وينسنس در آبهاي بين المللي قرار داشت . ايران نيز از آن زمان در صد انتقام جويي بر آمد . براي خاتمه بخشيدن به چنين اقداماتي و مقابله با بنيادگراهاي اسلامي ، كشورهاي غربي بايد با يكديگر همكاري نمايند . هواپيما ربايي نتيجه سي سال ضعف و شكست دولت هاي غربي در برخورد با آشوب ها در خاورميانه بوده است .
نسخه قابل چاپ
آرشیو
کلام ولایت
مصاحبه و سخنرانی وزیر
اطلاعیه ها و بیانیه ها
اخبار
اخبار استان ها
سخن هفته
آگاه سازی و هشدارها
تازه های نشر
مقاله
کتاب ها
داستان های اطلاعاتی
درباره ما
ارتباط با ما
آیا می دانید؟
تاریخچه ستاد خبری
قوانین و مقررات
پیوندها
جمعه 10 فروردین 1403
Friday, March 29, 2024
الجمعة, رمضان 19, 1445
3/29/2024 12:57:01 PM
12:57:01
1395/5/17 یکشنبه
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وزارت اطلاعات است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.