کتاب ها
یکشنبه 17 بهمن 1395 آیت الله العظمی سیدعبدالله شیرازی به روایت اسناد ساواک
ناشر: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات
تعداد صفحات: 536
نوبت و سال انتشار: اول - 1395
قيمت: 200000 ریال

توضيحات:
آیت الله العظمی سیدعبدالله شیرازی به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، چاپ اول، 1395
آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی (1309ق/1270ش- 1405ق/1363ش) در شیراز به دنیا آمد. ایشان سالها در محضر استادان بزرگ در حوزه های علمیه شیراز و نجف اشرف به فراگیری دانش و سپس تدریس پرداختند. آیت الله شیرازی در  سی و شش سالگی (1306ش) به ایران بازگشتند و در سال 1314 به دلیل مقاومت در برابر اجرای قانون کشف حجاب، توسط حکومت وقت چند ماه (مرداد تا مهرماه 1341) بازداشت شدند. ایشان پس از آزادی از زندان، در اسفندماه 1314 بار دیگر عازم نجف اشرف شدند. حضور آیت الله شیرازی در نجف حدود چهار دهه به درازا کشید (1314-1354) و ایشان این بار عازم شهر مشهد شدند و تا پایان عمر پربرکت شان (سال1363ش) در این شهر منشأ خدمات فراوان به اسلام و انقلاب بودند.
کتاب آیت الله العظمی سیدعبدالله شیرازی در 536 صفحه و از چند بخش تشکیل شده است:
o پیام حضرت امام (ره) به مناسبت درگذشت آیت الله شیرازی
o سخن ناشر
o زندگینامه
o متن اسناد
o فهرست اعلام
o ضمائم
o عکس ها
اسناد این مجموعه، گوشه ای از 15 سال زندگی و فعالیت مرحوم آیت الله شیرازی ( از سال 1342 تا 1357) را روایت می کند. این دوره پانزده ساله خود شامل دو دوره زندگی ایشان در نجف اشرف (1342 تا 1354) و مشهد (1354تا1357) است. اسناد این دو دوره از نظر کمیت با هم قابل مقایسه نیستند؛ از دوره نخست (دوره زندگی در نجف اشرف) اسناد کمتری (در حدود سی سند) برجای مانده است. پس از بازگشت آیت الله شیرازی به ایران و اقامت ایشان در مشهد، مراقبت های میدانی و عملیاتی ساواک در خصوص ایشان به شکل اسناد و گزارش هایی درآمده است که نسبت به دوره اول متنوع تر و تعداد آنها هم بیشتر است.
اسناد این مجموعه از نظر شکل و فرم متنوع هستند. وجود گزارش های ساواک  درباره ایشان، نامه های شهربانی و استانداری خراسان به ساواک، متن نامه ها، اعلامیه ها،  تلگراف ها، گزارش های ساواک از شنود مکالمات تلفنی ایشان و گزارش های سفارت ایران در بغداد از نظر شکلی به اسناد این مجموعه تنوع و گوناگونی بخشیده است.
آنچه از اسناد دوره نخست (دوره نجف اشرف) بر می آید آن است که آیت الله شیرازی از آغاز با انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) موافق و همراه بوده اند. ایشان در حمایت از نهضت پانزده خرداد، طی تلگرافی با اظهار تنفر از اعمال جنایتکارانه مقامات تبهکار ایران در کشتن مردم و زندانی کردن مراجع تقلید و فرستادن ایشان به دادگاهی نظامی، از مسلمانان دیگر کشورها خواستند به برادران ایرانی خود کمک کنند.