اطلاع رسانی

اخبار و بازتاب هابيشتر

شنبه3مهر1400

برائت کردستان عراق از برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل

کردستان عراق از برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل اظهار بی‌اطلاعی کرد؛ پس از گزارش منابع عراقی درباره برگزاری یک همایش صهیونیستی در اربیل، دولت منطقه کردستان عراق از برگزاری چنین نشستی اظهار بی‌اطلاعی کرد و اعلام نمود که چنین همایشی بیانگر موضع اربیل نیست.

دولت منطقه کردستان عراق، بعدازظهر شنبه، در بیانیه‌ای از برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل اعلام برائت کرد.
بر اساس گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، دربیانیه مذکور آمده است: «این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت منطقه [کردستان] برگزار شده است و به هیچ عنوان بیانگر موضع دولت این منطقه نیست».
در ادامه عنوان شده است: «اقدامات لازم برای پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد».
منابع عراقی، گزارش دادند که بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل برگراز شده است، خواهان عاد‌ی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

واکنش رهبر جریان الصدر
از سوی دیگر، «مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر در عراق نیز به این اقدام واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای که در حساب کاربری او در شبکه توئیتر منتشر شد، عنوان کرد: «اربیل باید از برگزاری چنین نشست‌های تروریستی-صهیونیستی جلوگیری کند در غیر این صورت،‌ دولت باید آن را جرم در نظر بگیرد و تمام افرادی را که در این نشست گرد هم آمدند، دستگیر کند».
رهبر جریان الصدر همچنین اضافه کرد: «در غیر این صورت،  آنچه شرعا، عقلا، و از نظر میهنی باید انجام شود، بر عهده ما خواهد بود و ما در راه خداوند از سرزنش سرزنشگران ابایی نخواهیم داشت».
مقتدی الصدر همچنین بیان کرد: «مؤمنان باید در انتظار دستور ما برای برخورد با چنین نمونه‌های کثیفی باشند چراکه کشور عراق عادی‌سازی روابط را بر نمی‌تابد».

واکنش رئیس‌جمهور عراق
سخنگوی ریاست جمهوری عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همزمان با تأکید ریاست جمهوری بر موضع ثابت و حامی عراق از آرمان فلسطین و اجرای حقوق مشروع ملت این کشور به طور کامل، رئیس‌جمهور بار دیگر مسئله عادی‌سازی روابط با اسرائیل را قاطعانه رد می‌کند و خواستار احترام به اراده عراقی‌ها و تصمیمات ملی مستقل آن‌هاست».
در ادامه عنوان شده است نشستی که اخیرا برای ترویج این مفهوم برگزار شده، بیانگر موضع مردم شهرهای عراق نیست بلکه تنها نشان‌دهنده موضع افرادی که در آن شرکت کرده‌اند.

واکنش ائتلاف الفتح
ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» نیز در بیانیه‌ای به برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد و اعلام کرد که برگزاری نشست مذکور در اربیل برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطابق با قانون عراق، یک اقدام مجرمانه است.
در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «تمام کسانی که این همایش را برگزار و در آن مشارکت کرد‌ه‌اند، خیانتکار هستند و باید با سخت‌ترین مجازات‌ها محاکمه شوند».

واکنش «عصائب اهل الحق» عراق
دفتر سیاسی عصائب اهل الحق نیز در واکنش به برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل بر لزوم بازخواست و محاکمه تمام افراد مشارکت‌کننده و عوامل اجرایی برگزار‌کننده این نشست تأکید کرد.
دولت عراق نیز لحظاتی پیش در بیانیه‌ای برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل را محکوم کرد و آن را غیرقانونی دانست.
بغداد در بیانیه‌ مذکور  بر موضع تاریخی آشکار و ثابت ملت این  کشور در حمایت از آرمان عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق مردم این کشور به‌ویژه در برخورداری از کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف و رد شهرک‌سازی، تعرض و اشغالگری‌های تل‌آویو علیه ملت فلسطین تأکید کرد.
طبق گزارش پایگاه خبری شبکه «ان آر تی»، «وسام الحردان»‌ رئیس گروه «صحوه العراق»‌ یکی از افرادی بوده که در نشست مذکور از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.
تنها چند ساعت پس از بزگراری این نشست، گروه صحوه العراق تأیید اظهارات وسام الحردان یا اعلام پیوستن به آن را رد کرد.
«احمد ابو ریشه» رئیس کنگره صحوه العراق در بیانیه‌ای، ضمن اشاره به افرادی که تحت عنوان نام این گروه در نشست مذکور صحبت کرده‌اند، تأکید کرد: ما از اینجا و بر اساس تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌مان اعلام می‌کنیم این افراد نماینده کسی نیستند و به آن‌ها اجازه سوءاستفاده از عنوان عشایری یا منطقه‌ای برای صحبت درباره موضعی که آن‌ها خیلی با آن ورود به آن فاصله دارند، داده نمی‌شود».
«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای به برگزاری چنین نشستی در عراق واکنش نشان داد.
رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه مذکور اعلام کرد: «ما اجلاس‌ها، تجمع‌ها و فراخوانی‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی در عراق را رد و آن را محکوم می‌کنیم».
سید عمار الحکیم ادامه داد: «آرمان فلسطین مسئله نخست عرب‌ها و مسلمانان است از‌این‌رو بار دیگر حمایت کامل خود را از ملت فلسطین،‌ آرمان عادلانه و مبارزه آن‌ها برای پس گرفتن حق غصب‌شده‌شان اعلام می‌کنیم».
رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین در پایان بیانیه یادشده  تأکید کرد که آرمان فلسطین با گذر زمان از بین نخواهد رفت.
مطابق با گزارش منتشر شده در منابع صهیونیستی، تل‌آویو فورا از این فرصت استفاده کرده و حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در کشور عراق اعلام کرده است.
بنا بر گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید»‌ وزیر امور خارجه این رژیم در این خصوص گفته است: «از ان روزی که این کابینه قدرت را به دست گرفته، هدف ما توسعه دامنه توافق ابراهیم (عادی‌سازی روابط) بوده است».


 

بيشتر

پیوندها

ستاد خبری : 113

بازرسی و رسیدگی به شکایات : 22844076 - 021

صندوق پستی : 3457-16765 و 1974-16765

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وزارت اطلاعات است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
اگر در محيط زندگی و شغلی خود اسناد طبقه بندی شده و محرمانه دولتی را يافتيد، مراتب را به تلفن 113 ستاد خبری وزارت اطلاعات گزارش دهيد و يا اسناد را به صندوق پستی 113 بيندازيد.